Onderwijs in het Nationaal Programma Ouderenzorg
DOI:
https://doi.org/10.1007/s12439-016-0194-0Trefwoorden:
gezondheidszorg, kwaliteit, onderwijs, ouderen, welzijn, wonen, zorgSamenvatting
Het Nationaal Programma Ouderenzorg (NPO) is in 2008 van start gegaan met als doel de zorg
voor ouderen te verbeteren en beter af te stemmen op hun behoeften. Het realiseren van goede
zorg voor ouderen vereist onder andere een veranderingsproces van professionals in hun denken
en doen. Dit veranderingsproces is onlosmakelijk verbonden met goed geschoolde professionals.
In het onderhavige artikelwordt een inventarisatie gepresenteerd van 32 onderwijsproducten die
ontwikkeld zijn in het NPO. Uit de inventarisatie blijkt dat in het NPO diverse onderwijsproducten
ontwikkeld zijn die zich richten op relevante thema’s om de zorg voor ouderen te verbeteren. Echter,
de onderwijsproducten richten zich vooral op professionals in de gezondheidszorg, vooral die
in de eerste lijn werken. Voor verpleegkundigen en verzorgenden en in mindere mate medici is
een breed palet aan onderwijsproducten ontwikkeld. Voor professionals die werken in de welzijnssector,
gemeente of woningbouwsector zijn relatief weinig onderwijsproducten ontwikkeld.
Dit geldt ook voor bepaalde specifieke problemen waar ouderen mee te maken kunnen krijgen
zoals eenzaamheid en mishandeling. Bovendien blijkt dat geen van de deelnemende projecten
aan deze inventarisatie onderwijsproducten heeft ontwikkeld voor de oudere zelf of de mantelzorg.
Hoewel 22 van de 32 projecten zich richten op meerdere doelgroepen is bij slechts een klein
deel sprake vanmultidisciplinaire of interdisciplinaire scholing. Op basis van de inventarisatie adviseren
wij om onderwijsproducten te ontwikkelen voor: doelgroepen die thans niet of weinig
aan bod komen, zoals professionals in de welzijnssector en paramedici; de versterking van multi-
of interdisciplinaire samenwerking; en problemen waar ouderen mee te maken krijgen, zoals
eenzaamheid en ouderenmishandeling.