Silver gaming: ter leering ende vermaeck?

Auteurs

  • Annemiek Zonneveld Universiteit Utrecht
  • Eugene F. Loos Universiteit van Amsterdam/Universiteit Utrecht

DOI:

https://doi.org/10.1007/s12439-015-0129-1

Trefwoorden:

silver gaming, ouderen

Samenvatting

Deze explorerende kwalitatieve studie geeft inzicht in de rol die exergames voor Nederlandse
ouderen kunnen spelen. Met de vijftien participanten (53–78 jaar) die Your
Shape Fitness Evolved 2 op de Xbox 360 Kinect speelden, zijn na afloop semigestructureerde
interviews afgenomen. Het bleek dat de psychologische basisbehoeften autonomie
en competentie (Self Determination Theory) bij hen allen vervuld werden.
Het spelen van de exergame game diende niet alleen ter “leering” als therapeutisch
instrument met een ervaren positief effect op hun fysiek en sociaal welbevinden, maar
leidde ook “ter vermaeck” tot vreugde en spanning.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2015-04-23

Nummer

Sectie

Wetenschappelijk artikel

Citeerhulp

Zonneveld, A., & Loos, E. F. (2015). Silver gaming: ter leering ende vermaeck?. Tijdschrift Voor Gerontologie En Geriatrie, 3. https://doi.org/10.1007/s12439-015-0129-1