Gegrepen door de ouderengeneeskunde, maar niet tijdens de studie geneeskunde!

Keuze voor de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde

Auteurs

  • Ariadne A. Meiboom VU University Medical Center Amsterdam
  • Henk de Vries VU University Medical Center Amsterdam
  • B. A. M. Hesselink VU Medisch Centrum
  • C. M. P. M. Hertogh EMGO Instituut voor onderzoek naar gezondheid en zorg/VUmc Amsterdam
  • Fedde Scheele VU University Medical Center Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.1007/s12439-013-0056-y

Trefwoorden:

beeld ouderengeneeskunde, carrière keuze, geneeskundestudenten, opleiding tot specialist ouderengeneeskunde

Samenvatting

Om strategieën te ontwikkelen om de instroom in de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde te vergroten hebben we
meer inzicht nodig in het keuzeproces van medisch studenten en afgestudeerde artsen met betrekking tot
ouderengeneeskunde. In dit kwalitatieve onderzoek zijn drie focusgroepdiscussies gehouden met arts-assistenten in
opleiding tot specialist (AIOS) aan het begin van hun opleiding en, ter contrast, twee focusgroepdiscussies met AIOS en artsassistenten
niet in opleiding (ANIOS) van gynaecologie. Zowel de AIOS ouderengeneeskunde als de AIOS en ANIOS
gynaecologie werden gegrepen door het vak na blootstelling aan het vakgebied, de meeste AIOS ouderengeneeskunde als zij,
na hun studie, eenmaal werkzaam waren in het verpleeghuis, in een tijdelijke baan. De AIOS en ANIOS gynaecologie maakten
hun keuze ten tijde van hun studie. Vrijwel alle focusgroepdeelnemers hadden als geneeskundestudent een negatief beeld
van het specialisme ouderengeneeskunde. Eenmaal werkzaam in het verpleeghuis werd het beeld bijgesteld. Ze vonden het
veel leuker, moeilijker, intensiever en zinvoller dan gedacht.

Downloads

Gepubliceerd

2014-01-08

Nummer

Sectie

Wetenschappelijk artikel

Citeerhulp

Gegrepen door de ouderengeneeskunde, maar niet tijdens de studie geneeskunde! Keuze voor de opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. (2014). Tijdschrift Voor Gerontologie En Geriatrie, 1. https://doi.org/10.1007/s12439-013-0056-y