Kwaliteitsindicatoren: Grote vraagtekens bij waarnemingsmethoden

Auteurs

  • G. P. A. Braam Universiteit Twente

DOI:

https://doi.org/10.1007/s12439-011-0042-1

Trefwoorden:

indicatoren, kwaliteit van zorg

Samenvatting

Indicatoren voor kwaliteit in de zorg zijn natuurlijk van zeer groot belang. Het blijkt echter geen eenvoudig onderwerp te zijn.
Een discussie onlangs in dit tijdschrift over de vraag of de patiënt wel centraal genoeg staat, getuigt daarvan. Er zijn
echter veel meer van die geluiden. Een organisatie als Actiz pleit voor de overgang naar een nieuw meetsysteem. 
Ook vanuit Vilans worden zorgen geuit. Sommige krantenberichten stellen dat het hele meetsysteem faalt. In dit korte bestek
kunnen we slechts een enkel punt aan de orde stellen. En dat betreft de zeer fundamentele vraag: Hoe en door wie wordt er
gemeten ofwel waargenomen om de waarde van een indicator te bepalen. Soortgelijke vragen werden reeds een halve eeuw
geleden opgeworpen onder andere door de bekende socioloog Blau: ”Three years of participant observation by Cohen
complement the earlier data by revealing the full extent to which maintaining a good record had come to displace service to clients
as the dominant goal toward which the interviewers were oriented and the scope of the illicit practices to which they resorted in
order to manipulate their records”. 
Het gaat dus vooral om de betrouwbaarheid van de waarnemingen.Hoe is het daarmee gesteld?

Downloads

Gepubliceerd

2012-01-08

Nummer

Sectie

Redactioneel

Citeerhulp

Kwaliteitsindicatoren: Grote vraagtekens bij waarnemingsmethoden. (2012). Tijdschrift Voor Gerontologie En Geriatrie, 6. https://doi.org/10.1007/s12439-011-0042-1