Indicatoren voor kwaliteit van zorg. Wie worden er wijzer van, de patiënten of de managers?

Auteurs

  • M. Olaroiu
  • W.J.A. van den Heuvel Rijksuniversiteit Groningen

DOI:

https://doi.org/10.1007/s12439-011-0010-9

Trefwoorden:

indicatoren, kwaliteit van zorg

Samenvatting

Onder de titel ‘Kwaliteit heeft prioriteit’ organiseerde de Orde van Medisch Specialisten onlangs zijn eerste nationale congres.
Misschien wat aan de late kant, maar het belang is er niet minder om. Nationaal en internationaal wordt beleid gevoerd om
de kwaliteit van zorg te stimuleren. Voorwaarden voor de bevordering van kwaliteit van zorg zijn dat duidelijk is wat kwaliteit
van zorg is en dat die kwaliteit transparant is. Meten van die kwaliteit is dan noodzakelijk gevolgd door maatregelen
(richtlijnen) om de kwaliteit te verbeteren. Het RIVM concludeert echter, dat het begrip kwaliteit van zorg niet eenduidig is.
Kwaliteitsindicatoren dragen dan niet vanzelfsprekend bij aan inzicht in betere kwaliteit, zoals onderzoek aantoont.
Indicatoren voor kwaliteit van zorg missen de essentie van de zorg.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2012-06-06

Nummer

Sectie

Commentaar

Citeerhulp

Olaroiu, M., & van den Heuvel, W. (2012). Indicatoren voor kwaliteit van zorg. Wie worden er wijzer van, de patiënten of de managers?. Tijdschrift Voor Gerontologie En Geriatrie, 2. https://doi.org/10.1007/s12439-011-0010-9