Elektrische boost voor het brein: de impact van niet-invasieve hersenstimulatie op het motorisch leren bij gezonde volwassenen en mensen met de ziekte van Parkinson

Auteurs

DOI:

https://doi.org/10.54195/tgg19492

Trefwoorden:

Dementie, IMSL, niet-invasieve hersenstimulatie, transcraniële gelijkstroomstimulatie

Samenvatting

Bijna al onze dagelijkse motorische activiteiten, zoals uit bed komen, autorijden en wandelen, berusten op het uitvoeren van handelingen in een specifieke volgorde. Ons vermogen om dergelijke sequentiële motorische handelingen te leren, vindt grotendeels onbewust plaats en wordt het impliciet motorisch sequentieel leren (IMSL) genoemd. 

De exacte bijdragen van de twee onderling verbonden hersencircuits (basale ganglia netwerk en het cerebellaire netwerk) die deze vaardigheden reguleren, tijdens de verschillende leerfasen van IMSL zijn nog onduidelijk. Het proefschrift “Neurale basis van impliciet motorisch sequentieel leren: effecten van niet-invasieve hersenenstimulatie bij gezonde volwassenen en de ziekte van Parkinson” onderzocht de effecten van transcraniële gelijkstroomstimulatie op de verwervings- en consolidatiefasen van IMSL bij gezonde volwassenen en individuen met de ziekte van Parkinson (ZvP).

De bevindingen bieden waardevolle theoretische inzichten in de neurale basis van IMSL, alsook belangrijke implicaties voor onderzoek en de klinische praktijk.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Gepubliceerd

2025-06-10

Nummer

Sectie

Voor u gesignaleerd

Citeerhulp

Firouzi, M. (2025). Elektrische boost voor het brein: de impact van niet-invasieve hersenstimulatie op het motorisch leren bij gezonde volwassenen en mensen met de ziekte van Parkinson. Tijdschrift Voor Gerontologie En Geriatrie, 56(2), 3. https://doi.org/10.54195/tgg19492